www.mazika4ever.tk

هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

اهلا وسهلا بك يا في منتدى مزيكا للابد ///// آخر عضو مسجل فى المنتدى https://mazika4ever.ace.st/u9575 فمرحباً به.

3 مشترك

الطريق الي البنك, يوسف معاطي

سندباد
    سندباد
    نائب المدير
    نائب المدير

ذكر
    موقع سكنك : المنصوره
    وطيفتك : طبيب اسنان
    مزاجى اليوم : الطريق الي البنك, يوسف معاطي 8010
    المهنة : الطريق الي البنك, يوسف معاطي Doctor10
    الهواية : الطريق الي البنك, يوسف معاطي Readin10
    الأوسمة : الطريق الي البنك, يوسف معاطي Empty
    وسام 1 : الطريق الي البنك, يوسف معاطي Empty
    نقاط التميز : 8715

الطريق الي البنك, يوسف معاطي Empty الطريق الي البنك, يوسف معاطي

مُساهمة من طرف سندباد الإثنين مايو 14, 2007 12:46 pm

كان لسابع مرة يصف لي عنوان البنك بدقة شديدة وبتفاصيل دقيقة للغاية ولم أكن قد ارتكبت جرما حتي يفعل بي كل هذا سوي انني ألقيت سؤالا عابرا علي الجالسين‏..‏ ولم أخصه هو بالسؤال‏..‏ هو البنك الفلاني له فرع بالمهندسين؟‏!‏

وبعيد عن السامعين اتفتح صديقي في وصف عنوان البنك‏..‏ بادئا اجابته بسؤال‏..‏ فين جامع مصطفي محمود ؟‏!‏ أكيد عارفه طبعا‏..‏ هوه اصل له اربع نواصي‏..‏ ناصية علي شارع جامعة الدول العربية وناصية من ناحية المدرسة والناصية الثالثة بتاعة الصيدلية‏..‏ وضهر الجامع عند الفكهاني‏..‏ بعد الصيدلية بأه فيه كوفي شوب‏..‏ باقعد فيه علطول‏..‏ عارف مين بيقعد فيه كمان‏..‏ فهمي سليمان‏..‏ فهمي سليمان يا جدع اللي كان معانا في المدرسة عارف ده اتجوز مين ؟‏!‏ بنت بيومي عطا‏..‏ بيومي عطا يا جدع بتاع المقاولات‏..‏ اللي تلاقي اعلاناته علي المحور‏..‏ أيوااه‏..‏ قبل منزل المريوطية وانت رايح علي كرداسة‏..‏ شفت المنطقة هناك ولعت ازاي؟‏!‏ كانت بتراب الفلوس دلوقت المتر فيها بأه بالشئ الفلاني‏..‏
    وحمدت الله علي ان الحوار اوصلنا الي كرداسة وانتهي موضوع البنك ولكنه عاد وتذكر انني كنت أتساءل عن عنوان البنك‏,,‏ وقال البنك‏,,‏ بأه ح تسيب البقال اللي علي الناصية واول ناصية بعد البقال ح تلاقي بتاع فضة‏..‏ عارفه‏!!‏

صرخت في غيظ‏..‏ خلاص عارفه واللهي‏..‏ قال صديقي‏..‏ عنده تشكيلة حلوة قوي علي فكرة ح ابأه اخدك مرة ونروح له‏..‏ اصله بيعمل لي خصم جامد قوي‏..‏ ح نروح ناخذ اللي عاوزينه ونمشي‏..‏ بص ومدلي اصبعه وقال الخاتم ده من عنده شايف الشغل اللي فيه‏..‏ واخذنا صديقي في رحلة عن عالم الفضة وانواعها حتي مات موضوع البنك تماما‏..‏ وكنت قد اقسمت فيما بيني وبين نفسي الا اسأل عن اي شيء في وجوده مرة اخري‏..‏ ولكنه وبمهارة شديدة بعد ان انهي المرحلة الفضية من حديثه قال‏.‏ قلت لي يا سيدي بأه عنوان البنك‏..‏ ده سهل خالص انت عديت محل الفضة وماشي‏..‏ خش اول يمين وادي ضهرك للجامع وبص قدامك ح تلاقي ايه‏..‏ قلت له وان اتنفس الصعداء اخيرا البنك‏..‏ قال‏..‏ لأ المدرسة انت موش مركز معايا علي فكرة‏..‏ مش قولنا فيه مدرسة علي الناصية ؟‏!‏ انت ايه يا عم‏!!‏ ما تصحي معايا‏!!‏ ح تلاقي المدرسة بتاعة اللغات‏..‏ وحتي ح تلاقي العيال عاملين هيصة جوه المدرسة‏..‏ ونازلين جري ولعب وزعيق‏..‏ جيل آخر زمن بأه‏..‏ ده احنا ما كناش نقدر نفتح بقنا في المدرسة‏...‏ فاكر يا جو‏..‏ لما مدرس العربي ظبطك بتتكلم مع اللي جنبك ومدك علي رجيلك‏..‏ يا ااه‏..‏ كانت ايام يا أخي‏..‏ كنا بنترعب من المدرسين دلوقت العيال لا هاممهم مدرسين ولا اولياء امور‏..‏ ما هو التعليم عمره ما حينصلح حاله إلا لو رجعت هيبة المدرس تاني‏.

‏ وأخذنا صديقي هذه المرة في رحلة كلامية عن التعليم وما صار اليه وما كان عليه‏..‏ هنا لم اطق صبرا وانفجرت فيه‏..‏ فين البنك فين البنك يا جبار يا مفتري‏..‏ حرام عليك دوختني معاك‏..‏ قال مندهشا ما انا بقولك‏..‏ قلت له بتقول ايه يا أخي‏.‏ انا باسألك ع البنك مالي انا بالمدرسة‏..‏ سيب المدرسة‏.‏ قال مستغربا‏..‏ ما سيبت المدرسة من الصبح‏..‏ انت اللي واقف عندها معرفش ليه انت مالك‏..‏ بتزهق علطول كده ليه ده احنا ما صدقنا وصلنا‏..‏ بعد المدرسة بناصيتين ح تلاقيه في وشك قلت له البنك ؟‏!‏ قال لأ‏..‏ الفكهاني‏..‏ صرخت فيه وانا اكاد اجن‏..‏ وانا مالي بالفكهاني؟‏*!‏ مالي بالفكهاني‏..‏ قال راجل بقاله تلاتين سنة في المنطقة وعارف كل شبر فيها‏..‏ تروح تسأله علي البنك ح يقولك اهوه‏..‏ امسكته من زوره وسألته في غيظ مكتوم بقي انت مش عارف عنوان البنك ؟‏!‏ قال وهو يخلص نفسه بصعوبة من قبضة يدي‏..‏ يا سيدي عارفه‏..‏ بس انا بحاول اختصر المشوار‏..‏ وبعدين اصل هناك مفيش ركنه انا عاوزك تركن عند الفكهاني وتمشي الكام متر دول لغاية البنك‏..‏ فهمت‏!!‏ وذهبت في اليوم التالي حسب خريطة صديقي‏.‏ وانا استرجع ما قاله عن فهمي سليمان وبيومي عطا وكرداسة‏..‏ والكوفي شوب والمدرسة ومحل الفضة حتي وصلت للفكهاني وسألته البنك فين واللهي‏..‏ اجاب الفكهاني‏..‏ بنك ايه ؟‏!‏ ما اتنقل يا باشا‏..‏ الفرع كله راح ميدان لبنان‏!!‏
    هنا قررت ان اتصل بصديقي واقول له كلمة ابيحة في التليفون‏..‏ وإذا به هو الذي يطلبني من نفسه‏..‏ هه‏..‏ عملت ايه‏..‏ الوصفة ما تتوهش طبعا‏..‏ الفرع اتنقل ميدان لبنان؟‏!‏ بس‏..‏ بس‏..‏ بس عارفه‏..‏ انما اقول لك تروح ازاي‏..‏ ح تنزل الميدان‏..‏ فيه واحد بتاع حمام مشهور في الميدان في شارع النيل الابيض‏..‏ أيواااه هو ده‏..‏ انا من كام يوم كنت بآكل عنده‏..‏ بيعمل شوية حمام محشي‏..‏ حكاية تعرف قابلت مين بياكل عنده‏..‏ سارة‏..‏ بنت منتصر مع جوزها‏..‏ ما شاء الله البنت كبرت قوي‏..‏ شوف دي كانت قد إيه‏..‏ العيال كبرونا يا جو واللهي‏..‏ والواد شريف جوزها واد ابن حلال قوي‏..‏ تصور كان عاوز يحاسب لي علي الطلبات‏..‏ عامل فيها راجل قلت له يا واد ده أنا عمك عيب المهم خليته يحاسب في الآخر عشــان ما ازعلوش‏.................‏

hany_sabry
    hany_sabry
    مشرف سابق

ذكر
    وطيفتك : مهندس
    المهنة : الطريق الي البنك, يوسف معاطي Unknow10
    الهواية : الطريق الي البنك, يوسف معاطي Unknow11
    نقاط التميز : 6450

الطريق الي البنك, يوسف معاطي Empty رد: الطريق الي البنك, يوسف معاطي

مُساهمة من طرف hany_sabry الإثنين مايو 14, 2007 5:36 pm

هههههههههههههههههههههه

هحاسب انا بس يسكت